
A közösségi kertek sok helyen új szerepkörben tűnnek fel Európa szerte. Ösztönözve a közösségi részvételt, olyan oktatási központokká alakulnak át, ahol helyben találkozhatunk a városi környezetben is alkalmazható zöld megoldásokkal. Ezzel a cikkünkkel legfőképpen a közösségi kertek vezetőinek szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy az általuk koordinált kertek – megfelelően alkalmazott non-formális oktatási módszereket alkalmazva – az élményalapú ismeretszerzés terepévé válhassanak a klímaváltozással összefüggésben, a kertközösség és az érdeklődő nagyközönség számára.
A jól megválasztott oktatási módszertan haszna
A közösségi kertekre szabott, hagyományos képzési módszertantól eltérő ismeretátadási formák nemcsak a környezettudatosság növelésében játszhatnak szerepet, de a (helyi) közösség bevonását is lehetővé teszik. Coombs és Ahmed 1974-ben megjelent tanulmányában utal arra, hogy a konkrét közösségi igényekhez igazított, a gyakorlati részvételre összpontosító oktatási módszerek támogató légkört teremtenek, ahol a résztvevők közvetlen tapasztalatokon keresztül tanulhatnak. A közösségi kertek ideálisak a nem-formális oktatásra, lehetővé téve, hogy a résztvevők egy közösség tagjaként bekapcsolódjanak a fenntarthatósági gyakorlatokba.

A közösségi kertekben megszervezett tanulási tevékenységek és témakörök lehetnek:
• Komposztáló workshopok, ahol a résztvevők megtanulják átalakítani az organikus hulladékot komposzttá. Ebben a tanulási szituációban közvetlen ismereteket szerezhetnek a fenntarthatóságról és az erőforrás-kezelésről.
•A víz megtartásának módszereit bemutató műhelymunkák, melyek keretében az esővízgyűjtés és a takarékos öntözés (pl.: csepegtető öntözés) technikáival ismerkedhetnek meg.
• A kártevők elleni biológiai védekezéssel kapcsolatos foglalkozások, melyek egyrészt megismertetik a résztvevőket a biológiai kártevőirtás módszereivel, másrészt bemutatják az őshonos növényzet telepítésének előnyeit a biodiverzitás fenntartásában.
A közösség bevonása kulcsfontosságú a közösségi kertek oktatási tevékenységében. Ilyenek például azok a tudásmegosztó programok, amelyeken tapasztalt kertészek tanítják az újonnan csatlakozókat, de azok a közösségi események is, amelyek erősítik a csoportkohéziót és ünneplik a kollektív eredményeket. A műhelymunkák, gyakorlati tevékenységek és minden közösségi esemény hozzájárul ahhoz, hogy a közösségi kert az aktív tanulás színhelyévé váljon, hozzájárulva a klímaadaptív városi élet megvalósulásához.

Módszerek és technikák
A közösségi kertek létfontosságú zöld területekké válnak városi és vidéki környezetben azáltal, hogy egyedülálló platformként funkcionálnak a közösségi részvétellel megvalósuló tudásátadás területén. Annak megértésével, hogy melyek a közösségi kertben alkalmazható módszerek és technikák, a képzések hatékonysága is növelhető.
Mielőtt azonban nekifognánk a képzési tevékenységek megvalósításának, fontos megértenünk a közösségi kert dinamikáját. Legyen szó egy jól kialakult kertközösségről vagy egy épp csak formálódó csoportról, tudnunk kell, hogy egy erős közösségi alap megteremtésén dolgozunk. Ehhez egyszerű ismerkedő gyakorlatokra vagy összetettebb közösségépítő feladatokra van szükség.
Néhány példa közösségépítő tevékenységre:
-
Energizáló és feszültségoldó gyakorlatok: ezek rövid feladatok, melyek célja a résztvevők közötti informális interakciók generálása.
-
Állatnév-címkék: a résztvevők állatfigurákat rajzolnak maguknak egy névcímkére, majd megosztják egymással, miért választották azt a bizonyos állatot.
-
Puzzle: darabokra vágott képeket kapnak a résztvevők, melyek birtokában meg kell találniuk azokat a társaikat, akikkel össze tudják rakni a teljes képet.
-
Bemutatkozást segítő feladatok: ezek célja, hogy a résztvevők jobban megismerjék egymás személyes hátterét, készségeit, és érdeklődési körét.
-
Személyes információk megosztása: a résztvevők érdekes tényeket osztanak meg önmagukról, amelyek közül az egyik valótlan, a többiek pedig kitalálják, melyik állítás nem igaz.
-
Kreatív rajzok: a résztvevők lerajzolnak valami számukra fontosat, a többieknek pedig ki kell találniuk, hogy mi az és miért lehet jelentős dolog.
Az oktatási tevékenység egyik kulcsfontosságú eleme az olyan információs eszközök használata, amelyek a helyszínen segítik az eligazodást a növények és a kert funkciói között.
-
Információs táblák: a növényeket, kertágyásokat és komposztáló helyeket jelölő táblák, amelyek megmagyarázzák használatukat és előnyeiket, ezáltal gazdagítva mind a tanulási élményt, mind a kert vizuális vonzerejét.
-
Ellenőrzőlisták kerttúrákhoz: olyan listák, melyek a tematikus kerttúrák során segítik a „túrázókat” az egyes növények és kertelemek azonosításában.
Oktatási tevékenységek tervezésekor érdemes megfontolni a következőket:
-
A fizikai és mentális egyensúly megteremtése: fontos, hogy a tevékenységek ne csak fizikai (kertészkedési) feladatokat tartalmazzanak, hanem olyan beszélgetéseket vagy tervezési alkalmakat is, amelyek mentálisan és érzelmileg is bevonják a résztvevőket.
-
Tanulási stílusok sokszínűsége: érdemes tekintettel lenni a különböző tanulási preferenciákra – vizuális, auditív, és kinesztetikus -, hogy a tanulási élmény optimális legyen.
-
Folyamatos tanulás: az aktivitásokat váltogatni kell, hogy dinamikus és érdekes legyen a tanulási környezet.
Az Ecogardens weboldalán számos ötlet és komplett képzési anyag érhető el, amely segíthet a közösségi kertekben megvalósuló tanítás, tanulás során. Ilyenek például:
-
Olla öntözőkancsó: megfelelő instrukciók alapján a résztvevők saját maguk készíthetik el ezt a hatékony öntözőrendszert, mely remek eszköz a víztakarékos öntözéshez.
-
Komposzt workshop: a komposztálás előnyeiről és módszereiről szóló foglalkozás, amelyen a résztvevők megszerezhetnek minden olyan ismeretet, ami szükséges az organikus eredetű hulladék optimális kezeléséhez.
A közösségi kertekben folyó, nem formális oktatási tevékenység elősegíti a közösség tagjai és a környezetükben élők közötti mélyebb kapcsolat kialakulását. A kertek a befogadó oktatási célú tevékenységek gondos tervezésével a fenntarthatóság és a közösségi kohézió előmozdításának hatékony terepévé válhatnak. Ez a megközelítés nemcsak a kert, mint klímaadaptív zöldterület szerepét hangsúlyozza, de – oktatási platformként – közösségerősítő funkcióját is kiemeli.
-
Szerző: Ecogardens
Forrás: https://medium.com/@Ecogardens/how-do-teaching-skills-help-in-empowering-community-gardeners-ff2f4b01f1c8