2024. június 05.

Zöld Tanulási Terek: Cselekvő Tudásátadás a Közösségi Kertekben.

Kisdiófa Közösségi Kert, KÉK

A közösségi kertek sok helyen új szerepkörben tűnnek fel Európa szerte. Ösztönözve a közösségi részvételt, olyan oktatási központokká alakulnak át, ahol helyben találkozhatunk a városi környezetben is alkalmazható zöld megoldásokkal. Ezzel a cikkünkkel legfőképpen a közösségi kertek vezetőinek szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy az általuk koordinált kertek – megfelelően alkalmazott non-formális oktatási módszereket alkalmazva – az élményalapú ismeretszerzés terepévé válhassanak a klímaváltozással összefüggésben, a kertközösség és az érdeklődő nagyközönség számára.

A jól megválasztott oktatási módszertan haszna

A közösségi kertekre szabott, hagyományos képzési módszertantól eltérő ismeretátadási formák nemcsak a környezettudatosság növelésében játszhatnak szerepet, de a (helyi) közösség bevonását is lehetővé teszik. Coombs és Ahmed 1974-ben megjelent tanulmányában utal arra, hogy a konkrét közösségi igényekhez igazított, a gyakorlati részvételre összpontosító oktatási módszerek támogató légkört teremtenek, ahol a résztvevők közvetlen tapasztalatokon keresztül tanulhatnak. A közösségi kertek ideálisak a nem-formális oktatásra, lehetővé téve, hogy a résztvevők egy közösség tagjaként bekapcsolódjanak a fenntarthatósági gyakorlatokba.

Forrás: KÉK

A közösségi kertekben megszervezett tanulási tevékenységek és témakörök lehetnek:

Komposztáló workshopok, ahol a résztvevők megtanulják átalakítani az organikus hulladékot komposzttá. Ebben a tanulási szituációban közvetlen ismereteket szerezhetnek a fenntarthatóságról és az erőforrás-kezelésről.

A víz megtartásának módszereit bemutató műhelymunkák, melyek keretében az esővízgyűjtés és a takarékos öntözés (pl.: csepegtető öntözés) technikáival ismerkedhetnek meg.

A kártevők elleni biológiai védekezéssel kapcsolatos foglalkozások, melyek egyrészt megismertetik a résztvevőket a biológiai kártevőirtás módszereivel, másrészt bemutatják az őshonos növényzet telepítésének előnyeit a biodiverzitás fenntartásában.

A közösség bevonása kulcsfontosságú a közösségi kertek oktatási tevékenységében. Ilyenek például azok a tudásmegosztó programok, amelyeken tapasztalt kertészek tanítják az újonnan csatlakozókat, de azok a közösségi események is, amelyek erősítik a csoportkohéziót és ünneplik a kollektív eredményeket. A műhelymunkák, gyakorlati tevékenységek és minden közösségi esemény hozzájárul ahhoz, hogy a közösségi kert az aktív tanulás színhelyévé váljon, hozzájárulva a klímaadaptív városi élet megvalósulásához.

Forrás: Pixabay

Módszerek és technikák

A közösségi kertek létfontosságú zöld területekké válnak városi és vidéki környezetben azáltal, hogy egyedülálló platformként funkcionálnak a közösségi részvétellel megvalósuló tudásátadás területén. Annak megértésével, hogy melyek a közösségi kertben alkalmazható módszerek és technikák, a képzések hatékonysága is növelhető.

Mielőtt azonban nekifognánk a képzési tevékenységek megvalósításának, fontos megértenünk a közösségi kert dinamikáját. Legyen szó egy jól kialakult kertközösségről vagy egy épp csak formálódó csoportról, tudnunk kell, hogy egy erős közösségi alap megteremtésén dolgozunk. Ehhez egyszerű ismerkedő gyakorlatokra vagy összetettebb közösségépítő feladatokra van szükség.

Néhány példa közösségépítő tevékenységre:

Az oktatási tevékenység egyik kulcsfontosságú eleme az olyan információs eszközök használata, amelyek a helyszínen segítik az eligazodást a növények és a kert funkciói között.

Oktatási tevékenységek tervezésekor érdemes megfontolni a következőket:

Szerző: Ecogardens

Forrás: https://medium.com/@Ecogardens/how-do-teaching-skills-help-in-empowering-community-gardeners-ff2f4b01f1c8

Ecogardens
Vissza a hírekhez